Contact us here
2000 characters left

Google Translate Widget by Infofru

Author Site Reviewresults

7.1 Teruah! What is It?

Lev 23:23-25 And the Lord spoke to Moses, saying, "Speak to the people of Israel, saying, In the seventh

month, on the first day of the month, you shall observe a day of solemn rest, a memorial proclaimed with

blast of trumpets(Teruah  Hebrew) a holy convocation. You shall not do any ordinary work, and you

shall present a food offering to the Lord." ESV

This appointed time is the very next time to find historical fulfillment. It is also called The Feast of Trumpets, Rosh Hashanna (The Head of the Year), and Yom Hakeseh (The Hidden Day). There are various reasons and traditions for these names which we will explore in future lessons. Yom Teruah is by far the most accurate name for this day and we will start by exploring the significance of word Teruah.

teruw`ah - OT:8643 (ter-oo-aw'); from OT:7321; clamor, i.e. acclamation of joy or a battle-cry; especially clangor of trumpets, as an alarum:

KJV - alarm, blow (-ing) (of, the) (trumpets), joy, jubile, loud noise, rejoicing, shout (-ing), (high, joyful) sound (-ing).

First, “Teruah” does not mean “trumpets” in particular or a specific instrument. Teruah is a verb and not a noun. Teruah is the blowing or sounding of an instrument and this sounding is not restricted to shofars or trumpets alone. Teruah refers to the sound and the communication more than the instrument(s) used.

Teruah is the announcement of God.

Yom Teruah is an appointed time of rest, a Sabbath day of rest and separation from all ordinary activities for the purpose of expressing and hearing the voice of the Lord. Teruah includes shouting, alarm, blowing, and joy.

The Teruah is the awakening blast.

The Blue Letter Bible has the following definition for Teruah – it is more often used in connection with the people of YHWH shouting, delivering His awakening blast than it is with blowing through instruments. These instruments include cymbals as well as shofars

The KJV translates Strongs H8643 in the following manner: shout (11x), shouting (8x), alarm (6x), sound (3x), blowing (2x), joy (2x), misc (4x).

Outline of Biblical Usage

1. alarm, signal, sound of tempest, shout, shout or blast of war or alarm, or joy

2. alarm of war, war-cry, battle-cry

3. blast (for march)

4. shout of joy (with religious impulse)

5. shout of joy (in general)

העוּרת tᵉrûwʻâh, ter-oo-aw'; from H7321; clamor, i.e. acclamation of joy or a battle-cry; especially clangor of trumpets, as an alarm:—alarm, blow(-ing) (of, the) (trumpets), joy, jubilee,

loud noise, rejoicing, shout(-ing), (high, joyful) sound(-ing).

The Teruah penetrates right through to the heart of the inner man and it ministers deep within. One of

the primary themes of this season is the declaration that, “The LORD is King and the King is coming!”

There are not a lot of specific instructions or rituals associated with the original instructions given in

Leviticus because the alarm and instructions proclaimed through the Teruah are specific to the time and

season in which they are given. The day of Teruah opens up an unhindered channel of communication between YHWH and His covenant people.

For a long time, I viewed Yom Teruah as a “wakeup call” to a sleeping, lukewarm assembly that needed correction for their error, compromise, and mixture. Yahweh comes up to His beloved and betrothed Bride and “lovingly” jolts Her back into submission and obedience to His stringent demands for “holy” living. But, I have recently discovered that this is not His intent or purpose at all.

Yom Teruah is not so much a wake-up call for correction, as it is a call to assemble and a call to be assembled for a specific purpose. This is the time that YHWH has appointed to prepare us for the “next big thing” – namely the culmination and concluding of His redemption for us and the crowning and recognition of Messiah Jesus as King of the Earth. Yom Teruah communicates that the status quo is about to change and we need to prepare, pay attention and change according to His very present instructions.

The ten days following Yom Teruah are called the “Ten Days of Awe” (Teshuva or Repentance) leading

up to Yom Kippur, the Day of Atonement, which is the most Holy Day of the appointed times. God

always forewarns and equips us for what lies ahead. He speaks through prophecy and through the Teruah.

Amos 3:7-8

Surely the Lord God does nothing Unless He reveals His secret counsel to His servants the prophets. A lion has roared! Who will not fear? The Lord God has spoken! Who can but prophesy? NASU

Yom Teruah occurs on the new moon. This is the only feast that begins in darkness, as the moon is invisible at the exact time that Yom Teruah begins. Therefore, it has been characterized by Jewish tradition as, “the day and hour that no one knows” (Matthew 24:36). The feast was identified by careful observation of the actual moon. Because the day occurs at the darkest phase of the moon, Yom Teruah

is also called Yom Hakedesh or “The Hidden Day”. For the 29 days prior to Yom Teruah, there was a shofar blast until the last day of the month, day 30. No shofar was sounded on day 30, the day just prior to Yom Teruah. Day 30 was dark (no moonlight) and silent (no shofar), hence the tradition of “The Hidden Day”.

Psalm 47

Clap your hands, all peoples! Shout to God with loud songs of joy! For the Lord, the Most High, is

to be feared, a great king over all the earth. He subdued peoples under us, and nations under

our feet. He chose our heritage for us, the pride of Jacob whom he loves. Selah

God has gone up with a shout (Teruah), the Lord with the sound of a trumpet. Sing

praises to God, sing praises! Sing praises to our King, sing praises! For God is the King of

all the earth; sing praises with a psalm!

God reigns over the nations; God sits on his holy throne. The princes of the peoples

gather as people of the God of Abraham. For the shields of the earth belong to God; he

is highly exalted! ESV

Psalm 27:1-6

The Lord is my light and my salvation; whom shall I fear? The Lord is the stronghold of my life; of

whom shall I be afraid?

When evildoers assail me to eat up my flesh, my adversaries and foes, it is they who stumble

and fall.

Though an army encamp against me, my heart shall not fear; though war arise against me, yet

will be confident.

One thing have I asked of the Lord, that will I seek after: that I may dwell in the house of the

Lord all the days of my life, to gaze upon the beauty of the Lord and to inquire in his temple.

For he will hide me in his shelter in the day of trouble; he will conceal me under the cover of his

tent; he will lift me high upon a rock.

And now my head shall be lifted up above my enemies all around me, and I will offer in his tent

sacrifices with shouts of joy; I will sing and make melody to the Lord.

Hide comment form

1000 Characters left


Related Articles

7.4 Jericho and Jehoshaphat

7.2 Ten Days of Awe